Ernest & Celestine 2012
دوبله

ارنست و سلستین

7,001 تومان 7,000 تومان

خلاصه داستان : “سلستین” یک موش جوان است که در زیرزمین جوندگان زندگی می کند. در یتیم خانه ای که او زندگی می کند ، سرپرستشان داستان های ترسناکی در مورد …

Product Description

Ernest & Celestine 2012

ارنست و سلستین – محصول ۲۰۱۲

ژانر :  ماجرایی ، کمدی

امتیاز : ۷٫۹ از ۱۰

کیفیت دوبله : ۱۰۸۰p (زبان: ۲زبانه فارسی و انگلیسی)

خلاصه داستان : “سلستین” یک موش جوان است که در زیرزمین جوندگان زندگی می کند. در یتیم خانه ای که او زندگی می کند ، سرپرستشان داستان های ترسناکی در مورد خصلت و ماهیت شیطانی خرس ها می گوید، هرچند که سلستین به واقعیت ماجرا شک دارد. …

محصولات پیشنهادی :

ارنست و سلِستین روایتگر یک رابطه‌ی دوستی است که در پس‌زمینه‌ی تضادهای بنیادین اجتماعی/ سیاسی شکل می‌گیرد؛ دوستی‌هایی که به‌واسطه‌ی عمق‌شان در برابر مقاومت‌های محیطی ایستادگی می‌کنند، انگاره‌‌ای که از روابط «طبیعی» وجود دارد را کنار می‌زنند و در نهایت به عنوان حکم‌نامه‌ای بر ستایش دوست و نیروی اعجازگر دوستی خوانش می‌شوند. از این منظر داستان تک‌خطی فیلم چندان هم مبتکرانه به‌ نظر نمی‌رسد و بلافاصله الگوهای مشابهی چون منطقه‌ی مرزی مشترک (پارک چان-ووک، ۲۰۰۰) و یا همین تنهای تنهای تنهای خودمان به ذهن خطور می‌کند.

Ernest & Celestine 2012

اما ارنست و سلِستین با تکیه بر فیلم‌نامه‌ی پرجزییاتش رنگ‌ولعابی کاملاً نو و اصیل به این الگو بخشیده و تضاد اجتماعی‌/ سیاسی یادشده را از قلمرو زندگی انسان‌ها به تقابل فانتزی خرس‌ها و موش‌ها کشانده است. بارزترین ویژگی فیلم‌، فیلم‌نامه‌ی به‌دقت طراحی‌شده و ارتباط ارگانیک اجزای آن است؛ به‌ گونه‌ای که خرده‌پیرنگ‌های متعدد فیلم به دلیل ساختار تودرتو و به‌هم‌پیوسته‌شان عملاً تفکیک‌ناپذیر شده‌اند. برای مثال فصل‌های مربوط به نمایش کلونی موش‌ها و سازوکار اجتماعی‌ آن‌ها، روند شکل‌گیری رابطه‌ی ارنست و سلِستین و نیز سکانس‌های مربوط به آب‌نبات‌فروشی و مغازه‌ی دندان‌های یدکی آن‌ چنان استادانه در هم تنیده شده‌اند که نه‌تنها هیچ‌کدام از نشانه‌های کاشته‌شده‌ی این فصل‌ها بی‌کارکرد نمانده بلکه بعضاً دارای چندین فصل اشتراک هستند. احتمالاً نیاز به تأکید نخواهد بود که نوشتن فیلم‌نامه‌ای با این مشخصات، نیازمند چه چیره‌دستی و مهارتی است و تا چه حد می‌تواند به فیلم عمق و غنای ابعادی ببخشد.

Ernest & Celestine 2012

اما به موازات قوام گرفتن رابطه‌ی دوستی ارنست و سلِستین، پوسته‌ی معنایی‌ فیلم نیز گسترش می‌یابد. فیلم نکوهشی نقادانه بر سازوکار جوامع ایدئولوگ‌محور است. اِلمان‌هایی که در به تصویر کشیدن مشخصه‌های ایدئولوژیک این دو جامعه (به‌ویژه جامعه‌ی موش‌ها) به‌ کار رفته آن ‌قدر آشنا و شناخته‌شده است که کوچک‌ترین شک‌وشبهه‌ای در این زمینه باقی نمی‌گذارد؛ داستان ثابت «خرس گنده‌ی شرور» که از زبان موش آموزگار برای ترساندن کودکان روایت می‌شود، همان حربه‌ی آشنایی است که برای ایجاد اتحادهای ایدئولوژیک به ‌کار گرفته می‌شود و مابه‌ازایش را تقریباً در همه‌ی کشورهای دنیا دیده‌ایم (مثل شیوع شعار «مبارزه با تروریسم» پس از واقعه‌ی یازده سپتامبر). دقت کنید که در سکانس معرفی‌گونه‌ای که از کلونی موش‌ها ارائه می‌شود چه‌گونه همه‌ی کنش‌ها با محوریت این دشمن فرضی صورت می‌گیرد (مانورهای آماده‌سازی برای حمله‌ی احتمالی خرس‌ها، تیراندازی به سوی تخته‌چوب‌های خرسی‌شکل یا زنگ مدرسه‌ که به صورت کله‌ی خرسی درآمده که دو چکش بر آن فرود می‌آیند!).

Ernest & Celestine 2012

به این‌ها اضافه کنید نقش دندان نیش (نفت؟) را که به عنوان کالای حیاتی این ‌گونه ساختارهای اجتماعی تک‌قطبی مطرح می‌شود و جالب این‌جاست که با وجود اعلام برائت، منبع تأمینش همان دشمن ثابت است. قرار گرفتن سطح زمین به عنوان مرز طبقاتی این دو جامعه، بن‌مایه‌ی سیاسی متن را – با تداعی المان‌های آشنایی چون دیوار برلین – بیش از پیش آشکار می‌سازد تا این‌که در نهایت، نمادپردازی‌های تصویری فیلم با آتش گرفتن دو دادگاه (به نشانه‌ی آتش خشم و تعصب‌های متحجرانه) به نقطه‌ی اوج خود می‌رسد.

ارنست و سلِستین در میان حجم انبوه انیمیشن‌های متوسط و نیز افت محسوس پیکسار در سه‌‌چهار سال اخیر گنجینه‌ای کمیاب محسوب می‌شود که هم داستانی به‌غایت جذاب و پرتعلیق را روایت می‌کند، هم به اندازه‌ی کافی از ایده‌های بکر و هوشمندانه‌ بهره می‌گیرد و هم در رویه‌ی معنایی‌ (همانند همه‌ی انیمیشن‌های برجسته) حرف‌های جدی و چندلایه‌ای برای گفتن دارد.

 

منبع : سایت کافه نقد

محصولات پیشنهادی :